Op zondag 22 maart werd bij VPRO Tegenlicht de documentaire “Het werken van morgen” uitgezonden. Een prachtige en gelukkig positieve blik op de toch wat onzekere toekomst op de arbeidsmarkt. Ik werd door de redactie benaderd en geïnterviewd over wat voor effect deze ontwikkelingen ook hebben op de werknemer en de “sollicitant” van morgen.
De uitzending sloot in ieder geval heel mooi aan bij hoe ik naar de “sollicitant” van de toekomst kijk. En ik schrijf hier sollicitant heel bewust tussen haakjes, want het solliciteren op zich wordt te vaak nog onderschat. Het betekent echt niet meer dat je een paar brieven met cv’s uitstuurt en dan maar gaat zitten wachten of het is gelukt. Dat is het solliciteren van de vorige eeuw. Het solliciteren van deze eeuw kenmerkt zich door de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt en maakt van de traditionele werknemer en moderne werkondernemer, en zeker ook een merknemer.
De arbeidsmarkt heet niet voor niets een markt. Er is vraag en aanbod en dat is soms wel, maar meestal niet perfect op elkaar afgestemd. Er wordt dus geschaafd, onderhandeld, gepromote en op elkaar “ingetuned”.
Dat vergt van de werknemer van nu hele andere vaardigheden dan vroeger. Arbeidsmarktvaardigheden worden naast je vakinhoudelijke kennis en kunde ontzettend belangrijk. Je bent als professional verantwoordelijk voor je eigen inzetbaarheid, opleiding en ontwikkeling en je moet er ook voor blijven zorgen dat jij relevant blijft.
Niet dat je na 20 jaar loondienst door een reorganisatie dus ontslagen wordt en ineens ontdekt dat jouw functie of beroep zomaar ineens (voor jouw gevoel dan) niet meer bestaat of niet meer relevant is. Kortom, je staat met één been in je werk en met het andere been middenin de arbeidsmarkt.
Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen in je vakgebeid. Realiseer je dat het “robotverhaal” echt niet ondenkbaar is en wat dat voor jouw beroep of vakgebied betekent. Welk onderdeel van jouw werk is echt bijzonder en specifiek menselijk en kan alleen door jou als persoon worden uitgevoerd. En leer jezelf beter kennen: hoe maak jij als persoon het verschil!
Wat heb jij als werkondernemer nu al nodig om te overleven op de arbeidsmarkt:
♦ een gezonde dosis zelfkennis en zelfbewustzijn
♦ een goed, actueel netwerk, ook als je nu een “vaste” baan hebt
♦ een constante blik op de arbeidsmarkt
♦ een groeimindset: je blijf jezelf ontwikkelen en opleiden om te groeien
♦ een duidelijke identiteit of “werkmerk”, zowel offline als online
♦ improvisatievermogen (de wereld verandert en is soms tegenstrijdig)
♦ organisatievermogen (de wereld wordt steeds complexer en onzekerder)
Het is misschien nu nog voor velen onvoorstelbaar dat de arbeidsmarkt snel zal kantelen maar de onderstaande quote van Peter Schutz (voormalig CEO van Porsche) zal voor vele organisaties het strijdthema van de 21e eeuw worden!
Wat heb jij nodig om een goede werkondernemer te worden?
Hoe zorg jij er voor dat je relevant blijft?
Wat zou jij nog aan het wensenlijstje hierboven kunnen toevoegen?
Lees hier het artikel “Van Personeel naar Persoon” van VPRO Tegenlicht bij de uitzending waar ik aan heb mogen meewerken. Klik op de bovenste afbeelding om de hele uitzending (gemist) van 22 maart te bekijken!
0 reacties