Van werknemer naar werkondernemer op de arbeidsmarkt!

2 april 2015

Op zondag 22 maart werd bij VPRO Tegenlicht de documentaire “Het werken van morgen” uitgezonden.  Een prachtige en gelukkig positieve blik op de toch wat onzekere toekomst op de arbeidsmarkt.  Ik werd door de redactie benaderd en geïnterviewd over wat voor effect deze ontwikkelingen ook hebben op de werknemer en de “sollicitant” van morgen.

 

Tegenlicht

De uitzending sloot in ieder geval heel mooi aan bij hoe ik naar de “sollicitant” van de toekomst kijk. En ik schrijf hier sollicitant heel bewust tussen haakjes, want het solliciteren op zich wordt te vaak nog onderschat. Het betekent echt niet meer dat je een paar brieven met cv’s uitstuurt en dan maar gaat zitten wachten of het is gelukt. Dat is het solliciteren van de vorige eeuw.  Het solliciteren van deze eeuw kenmerkt zich door de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt en maakt van de traditionele werknemer en moderne werkondernemer, en zeker ook een merknemer.

De arbeidsmarkt heet niet voor niets een markt. Er is vraag en aanbod en dat is soms wel, maar meestal niet perfect op elkaar afgestemd. Er wordt dus geschaafd, onderhandeld, gepromote en op elkaar “ingetuned”.

Dat vergt van de werknemer van nu hele andere vaardigheden dan vroeger. Arbeidsmarktvaardigheden worden naast je vakinhoudelijke kennis en kunde ontzettend belangrijk.  Je bent als professional verantwoordelijk voor je eigen inzetbaarheid, opleiding en ontwikkeling en je moet er ook voor blijven zorgen dat jij relevant blijft.

Niet dat je na 20 jaar loondienst door een reorganisatie dus ontslagen wordt en ineens ontdekt dat jouw functie of beroep zomaar ineens (voor jouw gevoel dan) niet meer bestaat of niet meer relevant is. Kortom, je staat met één been in je werk en met het andere been middenin de arbeidsmarkt.

Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen in je vakgebeid. Realiseer je dat het “robotverhaal” echt niet ondenkbaar is en wat dat voor jouw beroep of vakgebied betekent. Welk onderdeel van jouw werk is echt bijzonder en specifiek menselijk en kan alleen door jou als persoon worden uitgevoerd. En leer jezelf beter kennen: hoe maak jij als persoon het verschil!

Wat heb jij als werkondernemer nu al nodig om te overleven op de arbeidsmarkt:

 een gezonde dosis zelfkennis en zelfbewustzijn

een goed, actueel netwerk, ook als je nu een “vaste” baan hebt

een constante blik op de arbeidsmarkt

een groeimindset: je blijf jezelf ontwikkelen en opleiden om te groeien

een duidelijke identiteit of “werkmerk”, zowel offline als online

improvisatievermogen (de wereld verandert en is soms tegenstrijdig)

organisatievermogen (de wereld wordt steeds complexer en onzekerder)

 

Het is misschien nu nog voor velen onvoorstelbaar dat de arbeidsmarkt snel zal kantelen maar de onderstaande quote van Peter Schutz (voormalig CEO van Porsche) zal voor vele organisaties het strijdthema van de 21e eeuw worden!

attitude skills

 

Wat heb jij nodig om een goede werkondernemer te worden?
Hoe zorg jij er voor dat je relevant blijft?
Wat zou jij nog aan het wensenlijstje hierboven kunnen toevoegen? 

 

Lees hier het artikel “Van Personeel naar Persoon” van VPRO Tegenlicht bij de uitzending waar ik aan heb mogen meewerken.  Klik op de bovenste afbeelding om de hele uitzending (gemist) van 22 maart te bekijken! 

Tessa Faber

Andere verhalen

Generaties

Generaties

Door allerlei "toevallige" 🤷🏼‍♀️ omstandigheden dit jaar, werd het tijd voor mij om mezelf en mijn spoken weer eens in de ogen te kijken.Dit jaar had ik het bedriegersfenomeen, ook wel imposter syndroom als mijn thema uitgeroepen. En mijn eigen en nogal onvoorspelbare...

Lees meer
Er was eens een meisje en ze leerde nog lang en gelukkig…

Er was eens een meisje en ze leerde nog lang en gelukkig…

"𝓞𝓷𝓽𝓭𝓮𝓴 𝔀𝓲𝓮 𝓳𝓮 𝓫𝓮𝓷𝓽 𝓮𝓷 𝔀𝓮𝓮𝓼 𝓱𝓮𝓽 𝓭𝓪𝓷 𝓮𝔁𝓹𝓻𝓮𝓼!" Toen ik een klein meisje was, wilde ik juf worden. En stewardess. ✈ En showdanseres bij Willem Ruis. Ik ging op ballet maar ik was niet per se sierlijk, eerder wat clownesque 🤡 met mijn hypermobiele ledematen die alle...

Lees meer
Welk jeugdverhaal is kenmerkend voor jou?

Welk jeugdverhaal is kenmerkend voor jou?

Ik zag deze week op Twitter een leuke, prikkelende vraag van een Amerikaanse: "What is your most 'on brand story' from your childhood?"  Eigenlijk is dat één van de belangrijkste vragen die ik ook stel in mijn Masterclass "Solliciteren met STORY!-telling"  op...

Lees meer
Waarom navelstaren goed voor je is…

Waarom navelstaren goed voor je is…

Deze maand is het vijftien jaar geleden dat ik begon met navelstaren. Nee, dat is niet waar, dat deed ik eigenlijk al veel langer, zo’n beetje mijn hele leven, maar dan in de negatieve zin van het woord. Als sensitief persoon met een sterk talent voor introspectie (ik...

Lees meer
Hoe krijg ik jou (weer) in beweging?

Hoe krijg ik jou (weer) in beweging?

Wat heb ik toch een ontzettend interessant vak, ik voel me soms net Sherlock Holmes... Deze week begon ik aan een aantal nieuwe loopbaantrajecten en dat is iedere keer weer spannend. Natuurlijk is dat heel spannend voor degene die aan loopbaancoaching begint, maar ook...

Lees meer
Even geduld a.u.b….

Even geduld a.u.b….

Om te kunnen groeien moet je soms even stilstaan....  Door de krokusvakantie en wat persoonlijke en professionele ontwikkelingen ben ik de komende weken gewoon even zichtbaar op social media als normaal, alleen ben ik wel tijdelijk wat minder uren aan het werk....

Lees meer

Reageer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.