Welk jeugdverhaal is kenmerkend voor jou?

27 februari 2019

Ik zag deze week op Twitter een leuke, prikkelende vraag van een Amerikaanse:

“What is your most ‘on brand story’ from your childhood?” 

Eigenlijk is dat één van de belangrijkste vragen die ik ook stel in mijn Masterclass “Solliciteren met STORY!-telling”  op vrijdag 21 juni aanstaande.

.

Niet in die exacte woorden trouwens! Grappig genoeg reageerden er op Twitter dan ook genoeg mensen die geen idee hadden waar deze dame het over heeft.  Een “on brand story”, wat is dat?

Korte uitleg in mijn eigen woorden: welke memorabel jeugdverhaal zegt, misschien pas met de wijsheid van nu, het meeste over wie je nu bent geworden als volwassen professional? Over jouw personal brand dus?

.

Personal branding?

.

Personal branding, voor mij al bijna 15 jaar mijn beste vriendin 😉 , zowel zakelijk als persoonlijk. Wat is het ook al weer?

Even uit de losse hand in één lange adem, voor mij is personal branding het volgende:

.

Jezelf profileren en presenteren op een natuurlijke én profesessionele manier met je eigen verhaal, waarbij je positieve associaties, herkenning en verbinding wilt oproepen. Dat doe je door al je talenten en non-talenten maar ook je “eigen-aardigheden” te omarmen en als unieke en waardevolle combinatie te laten zien. Daarmee kun je iets bieden dat precies en expres bij jou en jouw gewenste doel(groep) past!

.

Mijn “on brand childhood story”

.

Voor mij is dat mijn hele vierde klas verhaal (groep 6) . Juffrouw Van Dalen (echt!), een jonge, maar best harde juf die mij flink wat tegengas gaf. Zij hield niet van gezeur en geneuzel en al helemaal niet van huilebalken. En dat liet ze duidelijk merken.
Zij daagde mij als eerste persoon enorm uit in mijn sensitiviteit en eigen(wijs)heid. Voor mij was de vierde klas daarom op dat moment zelf, helemaal geen leuk schooljaar. Ik ben namelijk een erg gevoelig meisje, het is één van mijn grootste talenten! Haar houding deed mij op dat moment pijn, ik kreeg zelfs echt fysiek last van mijn maag en darmen.

.

Maar op mijn eindrapport van mijn vierde klas staat, met de wijsheid van nu, het beste verkapte loopbaanadvies dat ik ooit kreeg!

Het was in wat andere bewoordingen natuurlijk maar hier kwam het op neer:

.

... ik was TE eigen-zinnig en TE gevoelig en had de focus van een eendagsvlinder op een mooie lentedag!! Maar ik had ook een goed woordbeeld, kon mooie verhaaltjes schrijven en praten als brugman over van alles en nog wat, maar daarmee hield ik wel de hele klas van zijn werk. Ik was snel klaar, ik werkte TE vlot en TE slordig. Ik was vooral een hele gezellige leerling met een grote belangstelling voor geschiedenis.

.

En ze leefde nog lang en gelukkig….

.

En dus ben ik nu, bijna 40 jaar later: een eigen-zinnige ondernemer en een slimme en “too sensitive for her own ass” loopbaancoach, die met storytelling van dag tot dag fladdert van idee naar idee, die heeft geleerd om niet alleen maar te kwebbelen maar ook met aandacht te luisteren naar de mooie levensverhalen van haar coachees en daar de rode lijn uit haalt en samen met hun een volgend hoofdstuk schrijft….

.

Verhaal met een moraal

.

Een verhaal krijgt meestal pas betekenis na afloop. Een moraal, wijsheid, leermoment of motto komt ook pas als het verhaal afgelopen is. Je leven en loopbaan is een aaneenschakeling van verhalen, waarvan je soms pas op latere leeftijd kunt zien, hoe ze verbonden zijn en wat ze jou hebben geleerd.

.

Ik houd er zo van!!

.

En daarom nodig ik je uit om op vrijdag 21 junimee te doen aan de Masterclass in Rotterdam en de rode lijn, wijsheid of het motto uit jouw verhaal te halen en te gebruiken om jezelf op een unieke manier te presenteren en profileren!

.

We gaan die dag aan de slag op verschillende creatieve manieren, onder andere door onze levenslijn of grafiek te tekenen, te verbeelden hoe jouw verhaal afloopt, te vertellen over belangrijke momenten in je leven en door moppen te vertellen over jezelf en een begin te maken aan je volgende hoofdstuk.

Levenslijn tekenen

.

Dus: vertel eens, welk jeugdverhaal is kenmerkend voor wie je nu bent geworden???

.

Geef je hier op voor de Masterclass
“Solliciteren met STORY!-telling”!

Tessa Faber

Andere verhalen

Even bellen met….. Tessa Faber

Even bellen met….. Tessa Faber

Ik ben geen zakenvrouw, maar een hartenvrouw! Hieronder vind je de tekst van een interview met mij door Pieter van Stein voor "Kijk haar!". Deze verscheen in een serie op hun website in 2016, maar is daar niet meer beschikbaar vandaar dat ik hem hier graag opnieuw...

Lees meer
Auw, de afgewezen, creatieve sollicitant….

Auw, de afgewezen, creatieve sollicitant….

Ze is enorm enthousiast aan het solliciteren, ze weet precies wat ze wil en gelukkig zijn er in haar richting best veel vacatures. Ze is kieskeurig, omdat ze als extraverte enthousiasteling ook goed weet bij wat voor organisaties zij wel/niet past. Ze is enorm...

Lees meer
Hoogbewust onbekwaam: BOE!!

Hoogbewust onbekwaam: BOE!!

We kennen allemaal die fases als je iets nieuws gaat leren. Autorijden, een nieuwe taal of vaardigheid, een nieuwe sport of andere behendigheid. In het begin ben je nog een newby en weet je nog niet wat je allemaal niet weet en maak je grote stappen in het leerproces....

Lees meer

Ben jij een overtreffende trap professional?

♦ Je hebt een cv waar een heleboel verschillende soorten banen en zelfs verschillende loopbaanlijnen op zijn te vinden. ♦ Je hebt verschillende opleidingen gevolgd, soms in totaal verschillende richtingen en volgt ieder jaar wel een paar cursussen of trainingen: je...

Lees meer

Succesvol (en) expres jezelf zijn!

Expres jezelf:  wat is mijn succesformule? Toen ik onlangs een artikel uit het NRC over zelfpromotie deelde op Linkedin, vroeg iemand mij om mijn succesverhaal eens te delen. Succesverhaal, dacht ik?  Heuh?  Ik doe gewoon dingen , maar succes, neh…    ...

Lees meer

Reageer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.