In 1995 deed ik mee aan de spelshow “Liefde op het Eerste Gezicht”. Weet je nog? Rolf Wouters presenteerde het en 3 jongens en 3 meiden kregen allerlei suffe vragen afgevuurd en aan het einde moesten ze met een rood getuit mondje een lampje laten branden bij de date van hun keuze. Ik deed niet mee om er de liefde van mijn leven te vinden (het zou mooi meegenomen zijn geweest), maar vooral voor het avontuur en om eens te zien hoe het in tv-land aan toe ging. Diepgang was er niet… één van de vragen die ik me herinner was: “wat ligt er onder je bed?” en de antwoorden varieerden van stof, condooms, reservematras tot gebruikt ondergoed.
Toen ik gisteren de eerste 5 minuten van het nieuwe tv programma Baanbrekers bekeek, was ik in gedachten gelijk weer terug in de studio in Aalsmeer.
Binnen 5 minuten nadat het programma was begonnen waren er al 3 kandidaten voor een baan geïntroduceerd met een vlakke, niet onderscheidende “pitch” à la “ik ben Gerda Smit, ben 43, heb passie voor keukengerei en ik doe Donald Duck na”. En floeps…. uit het niets was daar een vacature bij een bedrijf. Binnen enkele seconden velde de vakjury een genadeloos en oppervlakkig oordeel en koos zonder enige zinnige onderbouwing voor de (jongste ?) kandidaat. Die mocht op gesprek…. de match was gemaakt. De lipjes getuit!!
Hoezo baanbrekend?
Presentator Bas van de Werven benadrukte in de introductie nog even dat er 600.000 werkzoekenden zijn en slechts 100.000 vacatures en dat dit programma dat maar eens even gaat aanpakken. Wat de regering, het bedrijfsleven en talloze gepassioneerde zoekenden, loopbaanprofessionals en netwerken niet gelukt is, lossen zij in een halfuurtje wel even op.
Niets is minder waar. Zonder ook maar enige kennis van de arbeidsmarkt en hoe je in 2014 eigenlijk zou moeten en kunnen solliciteren, geven ze binnen een half uur al weer de cliché boodschap aan de wereld dat je als radeloze werkzoekende vooral moet focussen, het echt allemaal aan jou ligt en je je loopbaan vooral in handen moet leggen van een sollicitatiecommissie bestaande uit een stel Ernies en Berts die over je oordelen.
OK, mijn verwachtingen als vakgek waren natuurlijk hooggespannen. Zou dit programma mij van mijn levenswerk en dagelijks brood gaan beroven…. ?
Maar nee, ik kan gerust ademhalen…
♦ Er was geen enkele professionele introductie over de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
♦ Er werd niet ingezoomd op welke ouderwetse sollicitatiestrategieën in 2014 ECHT niet meer werken, maar die nog massaal worden toegepast door alle leeftijdsgroepen en vooral nog worden gestimuleerd door het UWV.
♦ Er is geen aandacht voor het feit dat solliciteren een beroepsvaardigheid is die straks iedereen, van jong tot oud, moet beheersen, ontwikkelen en onderhouden naast zijn inhoudelijke vakkennis en kunde.
♦ De begrippen social media, job marketing en netwerken zijn, als ik het me goed herinner, geen één keer genoemd….
♦ De cijfers genoemd door presentator Bas kloppen totaal niet: er zijn (sorry!!) veel méér werkzoekenden maar er is (gelukkig!!) ook veel méér werk (maar inderdaad niet zo veel vacatures)
♦ Waarom het publiek niet vertellen hoe die vacatures die zij wèl in de uitzending hebben, ook te vinden zijn voor anderen?
♦ Gelukkig geen enkele blik (noch feedback of kritiek) op de cv’s van de kandidaten. Al zou er maar à la Zomergasten even in het scherm een mooie samenvatting verschijnen van hun professionele kerfstok… technisch gezien zo makkelijk.
♦ Er wordt heerlijk in clichés en platitudes gepraat door zowel de kandidaten (die allemaal “geen negen-tot-vijf-mentaliteit” en natuurlijk doorzettingsvermogen hebben, creatief zijn, goed kunnen luisteren en passie voor plaatwerk of keukens hebben) als door de vakjury: “je moet meer focussen” en “in de techniek is echt heel veel werk”.
♦ Er wordt niets gezegd over de zware psychologische effecten van het uitzichtloos solliciteren of verkeren in zware financiële problemen (zoals bij sandwichboardman Bastiaan) op je functioneren als professional, maar vooral als mens èn de fysieke impact op je hersensen….
♦ Oh ja… het gaat over mensen maar dit lijkt dus eerder op een slechte datingshow met een goedmoedige arm op de schouder voor de deelnemers die het oh zo zwaar hebben maar wel een sneer krijgen als ze niet enthousiast genoeg reageren op een mogelijk gesprek voor een mogelijke, onbetaalde, stage voor een zeer ervaren 50-plusser in zwaar financieel weer, die toch al van geen focus werd beticht, daarmee de procedures en plichten naar het UWV aan de laars lappend. Stages of vrijwilligerswerk worden namelijk niet toegestaan, want stel je toch eens voor dat je hiermee een ander verdringt of, erger nog… een eigen initiatief neemt…
♦ En als er dan toch een fashion styliste in de studio is, waarom dan niet gebruik maken van haar expertise (hoewel smaken verschillen) om even te wijzen op een outfit en uitstraling die bij de situatie past. Om natuurlijk gelijk de link te maken naar je imago en “merk” als werkzoekende. “Wat kan ze toch leuk stylen, hè, die Dyanne”, zei iemand nog op Twitter. Snedig.
In een half uur verander je de wereld niet, Tessa…
OK, dat begrijp het best. Dat waar ik in meer dan 10 jaar tijd met grote passie veel kennis, kunde en expertise in heb opgebouwd, kun je niet in een programma van 30 à 40 minuten proppen. Zelfs voor de publieke omroep is dat te hoog gegrepen, maar een rustige opbouw met waardevolle informatie en tips en zonder tendentieuze one-liners… is dat nou echt te veel gevraagd?
Baanbrekers zijn het dus niet. Hoewel ik wel een paar mensen zichtbaar heb zien breken, zowel kandidaten, als vermoeide toeschouwers in het staande publiek en zeker ook op Twitter en andere social media. De beeldvorming is weer compleet: als je geen werk hebt, ligt het toch echt aan jou….want kijk, wij matchen binnen vijf minuten niet één maar maarliefst vier vrouwelijke IT professionals met een mogelijke detacheerder. “Oh, ik vind dit tv progamma nu al leuk”, roept Dyanne. Fijn joh…
Ik wil maar een ding vragen aan de redactie: voeg alsjeblieft meer inhoudelijke waarde toe en laat de echte gepassioneerde en deskundige loopbaanprofessionals (waarvan er gisteren één door tijdgebrek uit de uitzending geknipt is) aan de slag gaan met deze kandidaten en de beeldvorming rondom werk zoeken.
De redactie heeft inmiddels via social media op de niet malse “ondertweeteling” en kritiek gereageerd dat zij beterschap beloven voor de volgende vier afleveringen. Als ik kijk naar hoe zij op een oneigenlijke manier een persoonlijk Linkedin profiel gebruiken, heb ik er zo mijn bedenkingen over, maar ik ga volgende week zeker weer kijken….
Zo moet (en mag) het dus niet!!!
Mijn missie
Ik heb er namelijk nog meer zin in gekregen om mijn eigen professionele missie en visie te verwezenlijken!
“Ik wil de arbeidsmarkt eerlijker maken en dat doe ik als blikopener: ik laat werkzoekenden, recruiters, organisaties en loopbaanprofessionals op een andere manier naar zichzelf, naar de arbeidsmarkt en naar de (on)geschreven regels en overtuigingen kijken in een verander(en)de maatschappij. Ik stel deze zaken aan de orde en schop daarmee graag tegen heilige huisjes om mensen op een waardevolle en respectvolle manier aan het denken te zetten over hun duurzaamheid op de arbeidsmarkt.”
Bij deze…. !
Bedroevend, je hebt het heel mooi beschreven in je blog. We hebben met de redactie van het Werkcafé samen gekeken en de helft viel bijna in slaap. Was leuk geweest als er tenminste 1 iemand een contract had ondertekend en er wat informatie was gekomen voor de werkzoekenden die (weer) niet uitgekozen zijn. En wat uitleg waarom ze niet uitgekozen zijn… Ik denk dat er meer dan genoeg initiatieven en loopbaancoaches zijn die meer bereiken dat dit programma, zelfs zonder concrete banen aan te bieden.
Zonde hè, voor het geld van 1 zo’n uitzending hadden wij gezamelijk wel honderden mensen kunnen helpen, schat ik zo even grof in…..
En het is ook nog ons (belasting)geld !
Helemaal met je eens. Dit is eenvoudige tv zonder lagen, zonder diepgang, zonder baanbrekende nieuwe aanpak. Triest voor de deelnemers die hun nek uitsteken en weer met lege handen staan. Het was knap geweest als ze echt met hen aan de slag waren gegaan met echte professionals op een manier waar ook de kijkers echt iets aan hebben.
En de mensen die zijn gematched zijn ook nog niet zeker van een baan. Ze hebben alleen een contact met een werkgever die een vacature heeft en gratis reclame krijgt op tv en nog geen contract.
Een ding weten we zeker: met deze hulp en dit programma gaan die 600.000 mensen echt geen baan vinden. En de werkgeverswereld leert hier ook weinig van. Want uit hun richting moeten de nieuwe banen toch komen. Vul alle huidige vacatures in dan houd je nog 500.000 werkzoekenden minimaal over (ik weet zeker dat het er in werkelijkheid veel meer zijn).
Hadden ze mensen zoals jij maar benaderd voor de voorbereiding van dit programma. Dan had het er vast totaal anders uitgezien en waren werkzoekenden wel echt geholpen.
Jammer. Gemiste kans.
Dank je Margaret voor je reactie.
Ze hadden op zich prima expertise in huis maar die is er dus uitgeknipt helaas… te veel inhoud… letterlijk en figuurlijk waarschijnlijk…. 😀
dank voor de juiste woorden. JP Geelen in Volkskrant gisteren was ook heel raak! Bel me a.u.b. even op 06 173 77 154. Ik ben Bastiaan die op dat station stond…en ik kan je veel meer vertellen over dit slechte programma….
Dank je voor je reactie Bastiaan, ik neem zeker nog contact met je op!
Nou de tweede aflevering gisteren was toch heel licht verbeterd, met nadruk op licht.
Er werd toch iets meer inhoudelijke tips en adviezen gegeven maar nog steeds is het nogal licht en luchtig en daarnaast nog erg stereotyperend…..
Wat ik nou echt zonde vind , is dat er een terechte opmerking werd gemaakt over het uiterlijk van een van de vrouwelijke sollicitanten (inderdaad een lange paardenstaart met geelgrijs haar is echt heel erg 1970) maar waarom dan niet Dyanne haar dingetje laten doen en zo’n vrouw even op weg helpen.
Daarnaast werden er inderdaad iets meer tips gegeven maar vooral Anne Marije Buckens stak er met kop en schouders bovenuit door toch een groot taboe even aan te halen: sollicitatiebrieven schrijven werkt niet meer voor 5o-plussers.
Gelukkig werd er ook even kritisch gekeken naar het terugkerende “excuus” van sommige kandidaten over het “te oud” zijn. Ja, daar wordt in Nederland wel te veel op beoordeeld helaas, maar als je zelf al in die modus gaat zitten, dan gaat het nooit meer lukken. Neem een hip kapsel, zet een goede foto op je cv, laat totaal irrelevante opleidingen van 40 jaar geleden weg en vertel wat jou NU als ervaren professional onderscheidt! en gebruik social media.
Van gezellig thuis schilderen word je heel eenzaam, dat zei ook een van de deelneemsters. Maar solliicteren in 2014 betekent gewoon dat je er op uit moet. Dat je moet gaan netwerken, gaan flexwerken, vrijwilligerswerk doen, naar events en jezelf zichtbaar maken ook op social media.
En dat moet wat mij betreft nog veel duidelijk worden in dit programma: solliciteren anno 2014 is een vak apart: je moet jezelf profileren en niet met de containerbegrippen die we nu steeds horen maar door jezelf echt neer te zetten met jouw unieke persoonlijke aanpak!
Op naar de derde aflevering….. ik begin er weer een beetje zin in te krijgen!!!
Hoi Tessa,
ik ben reeds doorgedrongen tot het invullen en doorsturen van de 2e vragenlijst!
Ja ja: “met onconventionele vragen die in combinatie met de andere vragen indicaties geven voor geschiktheid van een bepaalde functie. Schrikt u dus niet van de vraagstelling, want deze psychologische vragen generen een uniek persoonlijk profiel van u die wij vervolgens matchen met vacature”, einde citaat.
Naar aanleiding hiervan word er dus bekeken óf je geschikt bent voor het programma. Ik houd je op de hoogte.
Na aanleiding van de 2e uitzending heb ik gereageerd aangaande het netwerken, fantastisch dat zij dit aankaarten …. alleen hóe je dit zou kunnen doen werd niet verteld.
Tevens heb ik aangegeven dat Personal Branding ook onderdeel is van zoektocht naar een baan en natuurlijk mijn link er bij gedaan: http://www.pinterest.com/ulricadelamar/personal-branding/
Benieuwd of dit opgepikt gaat worden.
Wat leuk Ulrica, houd je me op de hoogte??
Zou toch een mooie kans zijn… laten we eerlijk zijn, het is misschien niet het meest briljante programma, de Nipkov-schijf of zoiets zullen ze nooit winnen, maar ze doen in ieder geval iets….
Spannend!
Beste vakzusters en -broeders
Leuke discussie mensen en goede bl;og Tessa. Onder het motto klagen helpt niet maar invloed nemen wel heb ik de redactie heel impulsief gemaild vorige week met aanbod om vanuit mijn ervaring als ex-WW-er 55+ en nu succesvolle en blije zzp-loopbaanprofessional een meer inhoudelijke duit in het zakje te doen uit mijn persoonlijke ervaring. Ik kan er niet terecht vooralsnog. Ulrica is wat verder zie ik in de sollicitatieprocedure, compleet met soort psych test. Ik kreeg als antwoord dat ze het “leuk en bijzonder vonden dat er partijen zijn zoals u die ons met ‘input’ en ‘kennis’willen ondersteunen”. Veel aanhalingstekens. Zij zullen mijn gegevens vasthouden “voor het geval wij straks gaan uitzenden en wij iemand zoeken die net dat stukje deskundigheid kan geven dat u biedt”.
Dus wie weet Tessa wordt het daar toch misschien voor mij een keer “liefde op het eerste gezicht” daar onder de studiolampen! Maar voorlopig zit ik in de bak open sollicitaties zie ik. Is niet erg en ik zet bewust niet mijn netwerk in om per se bij het programma binnen te komen. Het kan goed zijn ook voor mijn eigen branding misschien, maar gezien het commentaar van de kijkers kan ik beter bij een ander, meer kleurrijk TV-programma “solliciteren”. Maar wellicht wordt de kwaliteit nog beter. En ja, TV is gewoon een snel medium met andere doelen vaak dan kwaliteit en inhoud. Ook al is het “onze” publieke omroep.
Ben het verder helemaal met Tessa eens: ze doen tenminste “iets”. Heb het programma gisteren trouwens niet gezien. Ben optimistisch hoor en geloof wel dat er weer progressie in zit. Laat alles groeien wat goede intenties heeft in deze wereld!
Dank je Jules voor je reactie.
Ik heb al op diverse manieren en via verschillende kanalen contact geprobeerd te leggen met de redactie en zelfs één van de kandidaten een gratis cv café sessie aangeboden (de vakjury zei nl. dat zijn cv sexier mocht, laat dat nou net mijn dingetje zijn…) . Ook al twee keer een bericht gestuurd op Linkedin dat ze hun profiel dus verkeerd gebruiken, maar goed, het is maar tv he….
Het is in ieder geval wel positief dat er wel aandacht voor is, laten we het daar maar op houden!
Inderdaad een tenenkrommende vertoning. Wat er bij mij maar niet in wil, is dat er keer op keer aan voorbij wordt gegaan, dat er eerst meer banen moeten komen voordat meer mensen aan het werk komen. We hebben nog getracht met onze aanpak in beeld te komen bij de redactie, maar voor echte vernieuwende initiatieven bleek geen ruimte. In 2015 gaan we als experiment proberen 1000 werkzoekenden een nieuwe baan te laten creëren voor zichzelf. Wie daar een steentje aan bij wil dragen, is van harte welkom.
Bedankt voor je reactie Maarten.
Na het seizoen van slechts 5 afleveringen, zijn er nu als ik een beetje goed gok, door hun toedoen ongeveer 15 mensen aan het werk.
Ook al is de uitvoering nog verre van professioneel en realistisch, ik hoop toch dat het programma doorgaat in een verbeterde formule.
Overigens is er meer dan genoeg werk, maar zijn er wel te weinig banen dus mogen ook werkzoekenden soms wat innovatiever denken….
Wat heb jij nodig Maarten voor dit experiment, want uiteraard help ik daar graag aan mee vanuit mijn passie en expertise!