Oude wijn in nieuwe kruiken?
In mijn vorige blog schreef ik dat het solliciteren van nu anders is dan in de vorige eeuw. En heel toevallig (of niet) werd er die week in het programma Zembla een behoorlijk negatieve blik op de 50-plusser op de arbeidsmarkt geworpen. Gelukkig werpt Mathijs Bouman in het FD ook een blik op de andere kant van het verhaal van de oudere werknemer: 50-plus is het nieuwe veertig.
Er zijn juist meer “oudere” werknemers op de arbeidsmarkt en dus logischerwijs ook meer sollicitanten met rijke ervaring en een levensverhaal! Bovendien zijn ze veel vitaler dan de uitgebluste vutter van de vorige eeuw, dus wat nou, “oudere” sollicitant? Weg met dat etiket en tijd voor een nieuw fruitig imago!!
Betekent dat dan dat de vijftig-plusser op de arbeidsmarkt weer terug in de hangmat kan omdat het toch wel weer goed komt…? Nee, want als werkzoekende, van welke leeftijd dan ook, moet je gewoon flink aan de bak.
Van leeftijdsdiscriminatie naar zelfdiscriminatie!
Wat ik zelf merk is dat veel oudere sollicitanten moeite hebben om zichzelf te presenteren. Als je al 10, 20 of zelfs 30+ jaar niet meer hebt gesolliciteerd, ben je je er niet altijd bewust van dat de wereld en de arbeidsmarkt op dat gebied ontzettend veranderd is.
Veel ouderen, zeker de babyboomers, zijn nog van de overtuiging: “Doe maar normaal dan doe je gek genoeg”, oftwel lever gewoon goed werk af, zeur niet, klop jezelf vooral niet op de borst, dan kom je verder in het leven. Helaas hebben zij wel te maken met jongere generaties die (veel) vaker hebben moeten solliciteren en gewend zijn aan die nieuwe wereld waarin je jezelf als sollicitant echt moet verkopen. Aan die wereld waar er minstens 200 cv’s binnenkomen op 1 vacature.
Je moet jezelf onderscheiden en aan de wereld laten zien wat jouw toegevoegde waarde is: zelfdiscriminatie dus. Dat is waar het bij het solliciteren en bij “personal branding” tegenwoordig om draait.
Hieronder schenk ik graag klare wijn met praktische tips voor (ervaren) sollicitanten; uit de praktijk en uit het leven gegrepen!
1. Goede wijn behoeft wel een krans!
Ik zie heel veel cv’s van oudere werknemers in mijn cv- en sollicitatietrainingen in herplaatsingstrajecten en bij werkzoekenden-netwerken. Er vallen mij een aantal dingen op zoals bijvoorbeeld de grote bescheidenheid en / of terughoudendheid in het profileren. Sommige kandidaten hebben meer dan dertig jaar werkervaring op 1 A4. Ze kunnen niet goed omschrijven wat hun taken en verantwoordelijkheden waren en worden al helemaal zenuwachtig als ik ze vraag om hun successen en realisaties te beschrijven. Dit zijn ze niet gewend! De gevleugelde uitspraak dat een goede wijn geen krans nodig heeft, geldt in deze arbeidsmarkt niet meer. Je moet in je cv en sollicitaties echt duidelijk kunnen maken welke elementen jouw wijn zo lekker en bijzonder maken en wat dat voor de fijnproever voor een voordelen heeft.
Beschrijf, ook in je cv dus, je succesverhalen, wees er trots op en durf ze te delen! Zorg ook voor een mooi, helder en inspirerend persoonlijk profiel. Vertel daarin (kort) jouw verhaal en laat weten waarom jij de beste wijn bent en ook voor welke type fijnproever. Durf jezelf en je sterke punten en talenten te laten zien en maak dit zichtbaar op je cv.
2. Oude wijn in nieuwe kruiken……
Ook zie ik heel veel cv’s die er nog precies hetzelfde uitzien als toen de kandidaten voor het laatst in de jaren ’80 of ’90 solliciteerden. Dus niet per se de oudere sollicitant wordt gediscrimineerd, maar wel een schijnbaar niet-met-de-tijd-meegegroeide werknemer wiens cv echt niet meer kan, anno nu.
Zorg dus dat je cv up-to-date is, qua vorm en qua inhoud. Blijf ver weg van de klassieke indeling van de vorige eeuw: geen ellenlange lijst met (irrelevante) personalia, vervolgens opleidingen en daarna werkervaring in chronologische volgorde.
Er zijn heel veel mogelijkheden maar een modern cv heeft tegenwoordig een korte briefhoofd (kop- of voettekst) met je NAW-gegevens (meer hoeft niet). Je cv start met een mooi persoonlijk profiel (kort introductieverhaal, geen rijtje steekwoorden), dan volgt je werkervaring, daarna je opleidingen, beiden in anti-chronologische volgorde (meest recente bovenaan). Ook kun je een kopje professionele vaardigheden of successen en realisaties opnemen.
Oh en een grote misser is het gebruik van verouderde taal. Ik zag laatste nog iemand met de functie “verkoper witgoed en bruingoed”. Vraag je in een willekeurige MediaMarkt naar de afdeling Bruingoed dan zal waarschijnlijk niemand weten dat dat de afdeling “home entertainment” is. (tv’s en radio’s waren vroeger bruin omdat de kast van hout was gemaakt). Gebruik de huidige terminologie, ook bij je opleidingen!
3. Wijnflessen met een schroefdop…. makkelijk en snel!
De wereld is veranderd en de arbeidsmarkt dus ook. Solliciteren is op zich nog hetzelfde, het gaat immers nog steeds om de beste kandidaat, maar de manieren waarop zijn wel veranderd. Oude wijn in hele nieuwe zakken oftewel meer flessen met schroefdop omdat die makkelijk en snel in gebruik zijn. En zo gaat het in de wondere wereld van recruitment: makkelijk, snel en toegankelijk.
Zo is de sollicitatiebrief voor vrijwel de meeste bedrijven (en zeker voor intermediairs) veel minder belangrijk. Je ziet dat veel mensen nog ontzettend veel tijd en energie steken in een klassieke, lange , standaard sollicitatiebrief, terwijl die -zeker met 200+ sollicitanten per functie- haast niet meer gelezen worden. Steek die tijd dus veel meer in je cv en je online profiel, waar je ook heel veel kwijt kunt over je motivatie en je drijfveren. Je moet je echt verdiepen in de mogelijkheden van Linkedin. Ik begrijp de weerstand bij sommigen best, maar Linkedin is voor een recruiter momenteel het belangrijkste kanaal, dus realiseer je hoeveel kansen daar liggen voor jou. (denk in kansen en niet in bedreigingen!). Een kandidaat wordt vrijwel altijd gegoogled, dus je online identiteit (of het gebrek daar aan) is jouw paspoort naar je volgende baan. Beweeg mee…..
4. Vele wijnen uit vreemde streken: ken jouw kracht!
Het wijnrek is ook veel voller en diverser dan voorheen: hij komt niet meer alleen uit Frankrijk, maar uit alle delen van de wereld. Had je vroeger een paar man (letterlijk!) concurrentie bij een sollicitatie, zijn het nu handenvol mannen en vrouwen die ook nog eens uit alle delen van de wereld komen. Zorg dus dat jij ook je concurrentie kent en weet wat jouw kracht is ten opzichte van al die andere fruitige wijnen.
Bepaal ook wat jouw zoekgebied is. Hiermee kun je met Linkedin al je voordeel doen door een vergelijkend “warenonderzoek” te plegen. Met een schat aan profielen kun je heel goed zien wat voor type professionals nu de functies uitoefenen die jou interessant lijken. Bovendien kun je ook nog eens heel makkelijk contact leggen. Het wijnrek en de wereld is wel veel groter geworden door globalisatie maar door de digitale sociale wereld is het ook veel makkelijker om te verbinden en te leren…..
Ga dus (online en offline!!) netwerken om de wereld en de arbeidsmarkt waarin jij je begeeft beter te begrijpen en te leren kennen!
5. Als jonge wijn bloeit, begint de oude te gisten….
Dat klinkt heel negatief, he…. en dat is nu juist ook het probleem. Veel oudere werknemers die werkloos worden, hebben gelijk al het vooroordeel dat zij als oudere sollicitant dus kansloos zijn.
Ja… als je zo denkt, dan ga je vanzelf gisten en komt er niets goed van. Of je dit nu bewust of onbewust denkt (en voelt), het straalt door in je gedrag en communicatie. Neem de tips die ik gegeven heb ter harte en probeer positief te blijven! Kijk naar je kansen in plaats van de beperkingen en ga eens een keer goed te rade bij jezelf of een ander om te ontdekken wat nu juist jouw unieke kracht is. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen een uniek verhaal heeft en iets te bieden heeft op de arbeidsmarkt. Loop je echt te vaak tegen afwijzingen af, denk dan eens na of je wel op het goede pad zit. Ik ken succesvolle verhalen van mensen die alsnog voor zichzelf zijn begonnen, een wens die ze eigenlijk al heel lang hadden. Natuurlijk zul je minder leuke ervaringen krijgen te verwerken, maar blijf positief en blijf denken dat jij vast die ene uitzondering gaat zijn die het wel gewoon gaat lukken! Waarom niet?
Blijf positief en blijf geloven in jouw kennis, kunde en kracht!
Een oudere sollicitant zal in sommige gevallen ook water bij de wijn moeten doen. Als je na lang solliciteren geen succes hebt, moet je je plannen misschien wijzigen of herijken. Oude (financiële) zekerheden moet je soms loslaten, opgebouwde of verworven rechten ook om een frisse, fruitige herstart te kunnen maken in je loopbaan. Soms is jouw vakgebied zelfs helemaal verdwenen en moet je wel een plan B hebben.
Nu is het misschien makkelijk wijn schenken uit andermans kruik, toch wil ik als oudere-jongere graag klare wijn schenken: achter de geraniums zitten kan altijd nog!
Of je nu een jonge Beaujolais of een vintage Bordeaux bent, ik help je graag om jouw talenten en successen te vertalen naar heldere, inspirerende taal, actie en gedrag en een cv en profiel dat NU voor jou werkt!
Neem contact op … start Making Sense!
“Ook zie ik heel veel cv’s die er nog precies hetzelfde uitzien als toen de kandidaten voor het laatst in de jaren ’80 of ’90 solliciteerden.”
Huh? Wat is dat voor vreemde veronderstelling? Alsof iedere oudere sollicitant al die jaren niet heeft gesolliciteerd. Heel raar.
Hoi Ineke,
Leuk dat je hier ook hebt gereageerd, op Linkedin had ik al geantwoord, maar ik herhaal mijn reactie hier graag even zodat de lijn
duidelijk blijft.
De kandidaten die ik vooral tegenkom hebben inderdaad al heel lang niet gesolliciteerd. Ik zie (en dat is ook precies wat ik zeg) er dus heel veel inderdaad. Bijvoorebeeld in outplacementtrajecten en bij werkzoekendennetwerken zijn er best veel werkzoekenden die geheel onverwachts op de arbeidsmarkt terecht zijn gekomen en de laatste jaren weinig hebben geinvesteerd in of nagedacht hebben over hun eigen inzetbaarheid.
Hun cv is daarom dus ook al jaren onveranderd en daar is veel aandacht voor nodig! (en dat vind ik dus heel leuk om te doen!)
Hallo Ineke,
Je blog begint bijna direct met: Sommige kandidaten hebben meer dan dertig jaar werkervaring op 1 A4…. Dat klopt inderdaad, maar dat wordt ook ten stelligste geadviseerd door de deskundigen op dit gebied. Iedere willekeurige website over samenstelling en opmaak van CV’s raadt aan om het CV kort te houden en op maximaal één A4 te laten passen omdat de werkgever bij een te lang CV niet meer geïnteresseerd is. Ik ben het zeker wel met je eens dat je je successen sterk(st)e punten naar voren moet laten komen, maar niet zo gedetailleerd dat het een half boekwerk wordt.
Hallo Carolien, dank je voor je reactie!
De adviezen van deskundigen lopen hierover ook uiteen, het ligt er maar net aan welke rugzak en welke bril de expert op heeft. (daarover heb ik toevallig onlangs ook een blog geschreven op Linkedin: https://www.linkedin.com/pulse/paniektegenstrijdige-adviezen-over-je-cv-tessa-faber- )
De meningen blijven daarover dus toch altijd verschillen.
Echter, in het tijdperk van Linkedin is het dus wèl mogelijk om die 30 jaar werkervaring toch ergens (online dus) te tonen en tegelijkertijd je cv gericht, relevant, kort en krachtig te houden zonder sommige overbodige bagage. En HOE je iets hebt gedaan en wat je zo hebt bereikt of geleerd en WAAROM je dat (zo) deed, wordt steeds interessanter dan een opsomming van WAT je hebt gedaan (taken en / of functies).