Vandaag lunch ik weer eens lekker mijn co-workers op mijn sfeervolle flexplek Good Place 2 Work.
De gesprekken gaan overal en nergens over: van ondernemersdilemma’s, zakelijke uitdagingen, werk en privé balanceren en koken. Onlangs had ik een lekker zuurdesem brood gehaald bij C1000 waar ik eigenlijk liever geen boodschappen doe. Een co-worker vroeg me naar de reden en op dat moment kwam ik niet verder dan het gevoel dat ik het gewoon niet zo’n prettige winkel vind als de Albert Heijn of de Plus. Het gevoel dat de C1000 oproept is donker, druk, onoverzichtelijk en erg ongezellig. Toen we de lunchspullen (bij GP2W altijd van AH) opruimden viel me plotseling nog iets anders op……
De ham was sappig en ambachtelijk gegrild en had een mooi label met een houtnerf. De geitenkaas is een specialiteit, op een speciale sticker te zien! De filet americain was smeuïg, de cherrytomaatjes fris en sappig en de selleriesalade zelfs frisknapperig.
Nou daar loopt het water je al van in de mond, voordat je de verpakking open hebt gemaakt, sterker nog, het verleidt je in de winkel al om een aankoop te doen.
De AH verkoopt zijn producten door er speciale, bijna menselijke eigenschappen aan toe te voegen. Bij de C1000 is de ham gewoon ham, de kaas gewoon kaas en hebben de producten allemaal hetzelfde labels en feitelijke omschrijvingen.
Met andere woorden: wij, ik en alle andere consumenten, worden natuurlijk gewoon figuurlijk genaaid -and I use the term lightly- door al die foodporn. Verleidelijke namen, plaatjes, verpakkingen en -gezonde- labels en kenmerken om ons psychologisch te beïnvloeden dit product te kopen…. “framing” heet dat in communicatietermen.
Ik doe er zelf ook een beetje aan mee natuurlijk. Ik kook graag en houd er van af en toe eens een mooie foto te plaatsen van mijn creaties op Instagram of Facebook onder vermelding van #nomnomnom. Maar natuurlijk wel met de juiste belichting, filter en vanuit de beste hoek genomen (zonder de berg afwas op de achtergrond). En de foto’s van de onverantwoorde vrijdag frietdag of de mislukte ongeïnspireerde pasta laat ik natuurlijk weg.
Is mijn eten daardoor lekkerder of beter? Zijn de vleeswaren van de Albert Heijn lekkerder dan die van de C1000?
Misschien niet (maar smaken zullen altijd blijven verschillen), maar ze vallen wel op doordat ze zich onderscheiden in taal, uiterlijk en aantrekkelijkheid….. en dat maakt veel mensen onbewust nieuwsgierig en koopbereid!
Wat kunnen wij hier nu van leren en hoe kun je dit gebruiken als je jezelf als werkzoekende in de arbeidsmarkt aantrekkelijk en zichtbaar wilt maken? Hoe zorg jij dat je de aandacht trekt van een koopbereide organisatie of opdrachtgever?
Zorg dat jouw personal branding opvalt en authentiek is maar vooral dat jij laat zien wat voor vlees je in de kuip hebt en wees vooral geen eenheidsworst!
♦ Wees de sappige ham en die knapperige salade!
Door een eigenschap toe te voegen aan jouw headline op Linkedin of bovenaan je cv, onderscheid je je gelijk van je vakgenoten. Wees dus een innovatieve ICT’er, een lachende loopbaancoach, een sprankelende secretaresse, die pittige projectmanager of verfrissende facilitair medewerker. Allitereren -dezelfde beginletters gebruiken- werkt nog eens extra verleidelijk! Roep zo “onbewust” de gewenste emotie op bij de beslisser! Dat is het belangrijkste element van personal branding: dat je een gevoel oproept bij de ander. Zorg dus dat jij je wel bewust bent van jouw uitstraling en hoe je die wat bewuster kunt inzetten!
♦ Laat dat leuke extraatje zien om jouw gewenste koper te overtuigen!
Zorg dat die onderscheidende factor wel relevant en interessant is voor jouw doelgroep. Ben je een boekhouder, dan is de toevoeging creatief niet heel verstandig, tenzij je in een bepaald circuit wilt werken…. Zo niet, gebruik dan wel die pakkende, opvallende kop zoals die van Anja: “Creatief talent en boekhoudkundig professional die beide vakgebieden niet met elkaar verwisselt”.
Je kunt dat op je cv zelfs als extraatje noemen. Ontdek wat jouw specialiteit is en focus je daar op. Iets wat jij namelijk heel goed kunt en ook leuk vindt om te doen, is meestal veel unieker dan je zelf denkt. Of misschien heb je een bepaalde ervaring, specifieke talenkennis als extra aanbieding, boven alle andere voordelen van jou als werknemer. Zorg ervoor dat je naast je inhoudelijke kennis ook laat zien dat jij weet welke ontwikkelingen belangrijk zijn in jouw vakgebied. Durf je visie te ontwikkelen en te delen, dat onderscheidt jou van je vakgenoten.
♦ De verpakking is wèl belangrijk om de inhoud te verkopen!
Een aantrekkelijke verpakking is nu eenmaal wel het eerste dat anderen zien, de inhoud komt later. Zorg dus ook in je uitstraling, kleding en hele uiterlijke presentatie dat men eerst nieuwsgierig wordt en dat die uitstraling ook past bij wat je aan inhoud zichtbaar wilt maken en verkopen!
Dat betekent dus ook dat een mooi en opvallend vormgegeven cv echt kan werken om jezelf te laten zien en iets van jou als persoon zichtbaar maakt. Als het maar bij jou en je doelgroep past! Houd er rekening mee dat een cv maar een paar seconden wordt bekeken en meestal eerst en dan pas je eventuele motivitatiebrief. Zie jouw cv dan ook niet als een saai werkoverzicht van je verleden maar als je persoonlijke verkoopbrochure waar je meer van jezelf laat zien!
Trek eerst de aandacht, toon en wek de interesse van de lezer, sluit aan bij hun doel en zet aan tot actie: zorg dat ze letterlijk gaan watertanden in die eerste paar seconden en nieuwsgierig naar jou worden! Spring er uit!
♦ Laat de koper gelijk zien wat ie krijgt!
Staat er op een boek “Boek”? Nee, want we zien heus wel dat het een boek is. Waarom dan met koeienletters “CV” boven je cv zetten? Begin gelijk te vertellen wat de cv te koop heeft. Niets zo vervelend voor een recruiter of organisatie om een cv te moeten doorspitten zonder te weten wat de bezitter ervan nu eigenlijk wil aanbieden. Zie het als je persoonlijke offerte en val met de deur in huis: dit cv verkoopt een daadkrachtige officemanager met internationale ervaring!
De cv als document ook opslaan onder deze titel en de beslisser ziet al 2 keer wat er te koop is en gaat de cv vervolgens ook met die informatie in het achterhoofd lezen. Dan hebben de bijlage en de mail die je stuurt ook dezelfde titel en hoef je alleen nog maar een aantal aanwijzingen te geven die jouw binnenkomer ondersteunen! What you see is what you get!
Bijna niemand leest graag de ellenlange ingrediëntenlijst en informatie op de zijkant van de verpakking, toch? Houd het kort en krachtig!
♦ Die Albert Heijn die past nog steeds op op de kleintjes….
En ook al gebruiken ze deze “pay off” al lang niet meer, iedereen kent hem!!
Net als die van L’oréal.. “….omdat je het waard bent”.
En mijn eigen motto “Ontdek wie je bent en wees het dan expres” leidt inmiddels ook zijn zelftstandige leven en doet mijn personal brand goed!
Bedenk voor de gein (doe eens gek) nu eens wat jouw motto of one-liner zou kunnen zijn. En dat is dus niet: “wees jezelf, wat er zijn al genoeg anderen” want die kennen we inmiddels wel…. wees expres jezelf!
Wees in de arbeidsmarkt als werkend merk dus figuurlijk je eigen reclamebureau. Hieronder wat helpende vragen om je op weg te helpen!
♦ Welke van deze voorbeelden pas jij al toe en hoe?
♦ Wat ga je vandaag nog toepassen?
♦ Wat is jouw specialiteit “van het huis”?
♦ Stel je bent een winkel, wat verkoop je dan precies?
♦ Ben jij langer houdbaar op de arbeidsmarkt?
Wat heb jij nodig om jezelf zo in de markt te zetten? Ik help je graag bij het ontrafelen van jouw onderscheidende factor!
PS: Deze blog verscheen eerder ook op de website van GoodPlace2Work en op mijn oude blog.
0 reacties