Focus, pocus? F* ck the format!

5 april 2016

one size

 

 

 

 

 

 

 

“Je hebt wel heel veel verschillende banen gehad hè, je zou eens moeten kiezen!”

“Ik zie in jouw cv een jobhopper, blijf je wel eens ergens langer dan twee jaar?”

“Twaalf ambachten, dertien ongelukken!”

“Waar ligt jouw focus eigenlijk?”

“Jij hebt moeite met kiezen, wat wil je nu eigenlijk?”

“Hoe kan je zoveel opleidingen hebben gedaan, maak jij nooit wat af?”

“Waar haal je de tijd vandaan om dat allemaal -tegelijk- te doen?”

 

Als je dit wel eens hebt gehoord of gevoeld in je loopbaan, dan heb je misschien ook wel moeite om je cv kort en krachtig te houden en al helemaal niet in een  “one size fits all” model?


Heb je ook moeite om te focussen, want *focus*,  dat is schijnbaar het nieuwe toverwoord !  Als je focus hebt, dan lukt alles immers schijnbaar moeiteloos?

Focus staat gelijk aan succes?

Focus, pocus, pilates……ik pas! 

Want als je dat nou gewoon niet wil, niet kunt, omdat het niet past? Omdat het misschien zelfs wringt of knelt? Moeten we allemaal dwangmatig focussen omdat de buitenwereld het eist zodat zij dan tenminste soep van je kunnen maken?  Wat als je nu gewoon een tiengangen diner wilt zijn?

Focus op je eigen rode lijn! 

Maar al te vaak wordt er alleen gekeken naar de focus op het “WAT”.
Het “wat” is het tastbare, functionele of vakinhoudelijke: functietitels of een “beroep”, ervaring en kennis.  “Wat doe jij?” Dat is de vraag die iedereen stelt op netwerkbijeenkomsten.   Maar functies en vastomlijnde beroepen verdwijnen gestaag en kennis en kunde zijn makkelijker verkrijgbaar dan ooit. Het zijn juist de menselijke vaardigheden en eigenschappen die jou uniek maken en die je overal in kunt meenemen.

De rode lijn kan hem dus ook zitten in andere aspecten, zoals het HOE” (het ontastbare, menselijke, emotionele, sociale en de beleving)  of in het “WAAROM”:  de passionele kenmerken, ambities, waarden, drijfveren en het visionaire…

En tenslotte is er natuurlijk altijd gewoon één unieke, constante en onderscheidende rode lijn en dat is “WIE”: namelijk jij!
Voeg jouw wat, jouw hoe en jouw waarom samen en daar heb je je focus: dat ben jij!

 

 

Bij de meeste slimme, snelle, senstieve en super-eigenzinnige werk-onder-nemers oftewel hybride professionals die ik begeleid, zie ik het “Refuse-to-choose syndroom”.  Ik heb dan weer het eigen-zinnige talent om daar toch een rode lijn in te vinden en dit te vatten in taal.

 

“Eindelijk eens iemand die mij begrijpt, zonder dat ik iets hoef uit te leggen”.  

 

Zoals bijvoorbeeld de vrouw die vrijwel tegelijkertijd drie totaal verschillende WO-studies (alfa, bèta en gamma) afrondde, dat enigszins bagatelliseerde en zich later pas realiseerde dat juist die diversiteit bijzonder was en daarmee uniek en sterk!

“The advantage of being a multi potential is the deliberate inability to choose.”

 

Of bijvoorbeeld de wetenschapper, Alice K., van wie bovenstaande quote komt, die zich in de academische (zeer blauwe) wereld erg onbegrepen en ongemakkelijk voelt, zelfs met een juiste hele duidelijke focus op het inhoudelijke “wat”.

Maar vooral ook die ZZP-ers (coaches, trainers, mensen-, ideeën- en kennisverbinders) die multifocus specialisten zijn: de creatievelingen en de crazy ones die vooral hun eigen zin doen vanuit hun sterke “waarom”!

Voor al die professionals die zich daar in herkennen: expres jezelf zijn betekent niet dat er maar één bepaalde versie van jezelf mogelijk is. Gelukkig is er ruimte voor meer. En dat is nu precies waar veel mensen behoefte aan hebben en wat in de arbeidsmarkt van de 21e eeuw gelukkig een plaats aan het veroveren is.  (onlangs verscheen er een artikel in het NRC over de opkomst van de “slashie”)

Je mag jezelf dus steeds weer laten zien en ook opnieuw uitvinden vanuit al je mogelijke werkidentiteiten.

En dat hoeft echt niet allemaal tegelijk, je kunt nl. ook een “serial professional” zijn. Laten we eerlijk zijn: een overheerlijk en zeer divers, mooi samengesteld tiengangen diner eet je toch ook niet in één keer op??

Kortom: personal branding, jezelf ècht laten zien, dat doe je vanuit je hart!
Op vrijdag 3 juni verzorg ik een Masterclass Personal Branding: in 7 stappen expres jezelf!
Wil je nu al een plaats reserveren of informatie: mail me dan alvast voor meer informatie!

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tessa Faber van Making Sense begeleidt graag multifocus professionals die niet voor één gat te vangen zijn, niet in hokjes -willen- passen en graag de beweging van van “label naar able” willen maken!

Ontdek wie je bent en wees het dan expres!!

Deze blog verscheen eerder op Linkedin!

 

Tessa Faber

Andere verhalen

Succesvol (en) expres jezelf zijn!

Expres jezelf:  wat is mijn succesformule? Toen ik onlangs een artikel uit het NRC over zelfpromotie deelde op Linkedin, vroeg iemand mij om mijn succesverhaal eens te delen. Succesverhaal, dacht ik?  Heuh?  Ik doe gewoon dingen , maar succes, neh…    ...

Lees meer

7 tips om op te vallen met je cv!

"Ja, maar het draait toch om de inhoud en niet om de verpakking?" Dat hoor ik vaak genoeg tijdens mijn workshops over het opmerkelijke cv en ook er buiten.  En dat is  natuurlijk helemaal waar!! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw inhoud wel opvalt tussen alle andere...

Lees meer

Progressiegericht werken aan wat werkt!

In het vakblad "Loopbaanvisie" voor loopbaanprofessionals verscheen deze maand een artikel van mij over progressiegerichte loopbaancoaching!  Hieronder vind je de link naar een pdf van het artikel! Lees meer over de training onder het artikel!! Train-de-Coach...

Lees meer

Solliciteren met een Pippi Langkous mindset!

Vandaag verscheen er in de Volkskrant een leuk artikel over mijn eigen Pippi Langkous workshop, geschreven door loopbaanprofessional/journaliste Jolan Douwes.   "Wees niet saai, geef je sollicatie kleur". Klik hierboven op de link naar het artikel op Blendle of...

Lees meer

Talent of bedrieger? Je kunt meer dan je denkt!

Hoe jij het "bedriegerssyndroom" bedot! ♦ Na je studie, die je met gemak afrondde, ging je gelijk aan de slag en maakte je snel carrière. Maar dat ging zo soepel dat je het gevoel hebt dat het je is komen aanwaaien. ♦ Tijdens sollicitatiegesprekken heb je het gevoel...

Lees meer

Wat een broekrok met solliciteren te maken heeft?

Een broekrok, als kind had ik er eentje begin jaren tachtig, van ribfluweel.  Ken jij ze nog? Zo'n ding met een plooi aan de voorkant. Het was ook zo praktisch want dan kon je toch een rok aan op de fiets. Maar het was geen echte rok en het was ook geen echte broek....

Lees meer

Reageer

2 Reacties

  1. Bart Lenselink

    Herkenbaar! Ik ben zo’n serial professional: 7 carrières, 5 bedrijven, 3 branches in zo’n 30 jaar.

    Antwoord
    • admin

      Ja, leuk je te hebben ontmoet Bart en bedankt voor je reactie!! 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.