7 tips om op te vallen met je cv!

22 juni 2016

cv nu en toen

“Ja, maar het draait toch om de inhoud en niet om de verpakking?”

Dat hoor ik vaak genoeg tijdens mijn workshops over het opmerkelijke cv en ook er buiten.  En dat is  natuurlijk helemaal waar!! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw inhoud wel opvalt tussen alle andere inhoudelijk sterke kandidaten?  Zorg ervoor dat jouw cv er uitspringt door een goede opmaak, waardoor hij prettig leesbaar wordt.

♦  Een goede verpakking, maakt nieuwsgierig naar de inhoud.

♦  Een goede verpakking, geeft zelfs al een beetje een idee van de inhoud.

♦  Bij een goede kwaliteit hoort ook een goede verpakking!

Lees hieronder verder voor de 7 tips om er voor te zorgen dat jouw inhoud OPVALT!

“Vroegah was alles anders…”

Toen ik mijn allereerste cv maakte, deed ik dat nog met de typemachine van mijn moeder. Dat was eind jaren tachtig en een andere optie was er toen nog niet.  Ik had wel geluk, want mijn moeder had zo’n typemachine met verschillende kleuren lintjes die je er in kon zetten. Ik besloot daarom de kopjes met het rode lintje te maken en de verdere inhoud met blauw. En dan natuurlijk niet faxen (weten jullie nog hoe dat ging?), want anders was dat effect natuurlijk weg, dus ik maakte meerdere versies en bracht die persoonlijk langs.

Wist je dat een heleboel ongeschreven regels over het cv nog stammen uit de tijd van de typemachine?
Daarom hadden we vroeger een cv in chronologische volgorde. Op de typemachine kon je dan altijd nog iets onderaan er bij typen. Maar ook het lettertype was natuurlijk beperkt en de opmaak en informatie die er in stond was anders dan nu, we gingen toen anders om met cv’s dan nu.

Vandaar deze 7 opmerkelijke tips voor je cv: de verpakking zorgt er echt voor dat de inhoud beter opvalt!

 

1 – Opvallende titel

Wat staat er op een boek? Boek?  Nee, op een boek staat de naam van de schrijver en de titel van het boek. Niet “Boek”, want dat zien we ook wel.  En wat staat er boven je cv? Cv? Curriculum vitae? (dan hopelijk op zijn minst wel correct gespeld).

Geef je cv ook een titel mee: je eigen naam en een korte beschrijving van wat je te bieden hebt. Uiteraard pas je die beschrijving, of je aanbod,  bij iedere sollicitatie of activiteit aan.

Sla je cv trouwens ook onder die naam op. Bij het digitaal versturen is die titel dan ook gelijk zichtbaar in de bijlage, dat maakt de ontvanger gelijk nieuwsgierig.  Bovendien loop je niet het risico dat jouw cv wordt overschreven door een andere cv met dezelfde generieke naam (curriculum vitae als filenaam komt bijvoorbeeld heel erg vaak voor…)

Sandra Werkhoven – Internationale officemanager met pit

Piet Bakker – Uw projectmanager voor duurzame resultaten

Erna Kramer – Organisatorisch sterke onderwijsondersteuner

 

2 – Opvallend formaat?

Ja, dat mag best, maar alleen als het bij jou en je doel past.  Ook daarmee experimenteerde ik al vroeg, zo stuurde ik mijn cv soms in liggend formaat (landscape) in plaats van het gebruikelijke staande A4 formaat (portrait).

Je kunt veel creatieve vormen gebruiken, ook qua opmaak. Als het maar wel duidelijk is, wat jij te bieden hebt en het bij je past. Veel mooie voorbeelden zie je op mijn Pinterest bord “Cv Café – voorbeelden”.

Dan wel in PDF-formaat opslaan en versturen, zodat de ontvanger je cv ook in het door jouw gekozen formaat te zien krijgt!

 

3 – Opvallen in beeld?

Zorg voor een rustig en recent lettertype dat zowel op papier als op verschillende soorten beeldschermen makkelijk leesbaar is (probeer!). Ontdek welk lettertype past en hoe je de inhoud van je cv daarmee duidelijker of korter maakt. Lettertype is een hulpmiddel maar kan de inhoud enorm versterken!

 

4 – Opvallen in 6 seconden?

De bovenste helft van je cv moet meteen de aandacht trekken en de lezer nieuwsgierig maken naar de rest.
De eerste indruk wordt sowieso binnen slechts 6 seconden gevormd, daarna wordt de onbewuste beslissing genomen om de cv eens uitgebreider te lezen.  Een lange lijst personalia (verouderd woord!) is dus zonde van deze ruimte: val gelijk met de deur in huis! Contactgegevens zijn meer dan genoeg. Een mooie professionele foto, een kort en krachtig profiel of een andere opvallende “binnenkomer” helpt!
Omdat een cv tegenwoordig vaak op verschillende soorten apparaten wordt bekeken: zorg voor een mooie binnenkomer en een layout die zowel op een smartfoon als op een groot beeld als op papier goed leesbaar is!

devices

 

5 – Opvallen op punten?

♦  Gebruik bullets (aandachtspuntjes) om tekst makkelijker leesbaar te maken en op te laten vallen.

♦  Gebruik altijd een oneven aantal: 3, 5, of 7 werkt beter dan een even aantal!

♦  De bovenste twee regels en de laatste van een serie punten worden het beste gelezen!

 

En zoals je hierboven ziet: drie punten trekken het oog gelijk!

 

6 – Opvallen door relevantie!

Houd een “magazijn cv” bij waarin je alle opleidingen en werkervaring zet, alle nevenactiviteiten, certificaten, successen, resultaten, taken en verantwoordelijkheden, projecten en bijbanen. Maar houd die vooral voor jezelf! Voor al jouw specifieke sollicitaties -of netwerkactiviteiten- maak je steeds weer een nieuw aanbod: je “etalage cv”. Daarin staan die dingen die jij uit je magazijn haalt -en eventueel afstoft-  en die aansluiten op de vraag van de organisatie. Je cv is je persoonlijke verkoopbrochure dus zet alleen mooie en relevante dingen in de etalage die de aandacht en de nieuwsgierigheid wekken!

Zo houdt je je cv kort, krachtig en relevant: het liefst één of twee A4. Verwijs naar je Linkedin als aanvulling!

special-offer

 

7 – Opvallen door expres jezelf te zijn!! 

Je moet natuurlijk geen “gekke” dingen gaan uithalen met je cv alleen maar om op te vallen. Doe vooral wat bij jou maar wees je er ook bewust van dat er veel meer mag en kan dan je gewend was of je ooit geleerd hebt (op de typemachine).
Als nuchtere Nederlander denk je misschien ook dat solliciteren persoonlijk moet zijn maar dan moet je er wel eerst voor zorgen dat je uitgenodigd wordt. Jouw cv is daarvoor een hulpmiddel. Als je eenmaal aan tafel zit, dan kun je jezelf laten zien.  Eenvoud is vaak het makkelijkst, maar de wereld  en de arbeidsmarkt is veel ingewikkelder en vooral ook veel drukker geworden. Met een stapel van tientallen tot soms zelfs honderden cv’s: zorg ervoor dat je in ieder geval gelezen wordt. Een goede layout helpt daarbij!!

Het oog wil immers ook wat…. 

Eerste hulp bij een ongelukkig cv? Als leukste en meest effectieve cv monteur van Nederland kan ik samen met jou en met slechts een paar kleine tips en trucjes een cv maken dat echt opvalt, waardoor jij ook opvalt …  start Making Sense!  

Daarnaast ga je zelf ook een beetje in onderhoud: bescheidenheid zorgt er maar al te vaak voor dat je jezelf in je cv te kort doet!  Wees dus expres jezelf: schat jezelf op waarde en laat zien wat jij te bieden hebt! 

 

 

Tessa Faber

Andere verhalen

Groeien en bloeien…

Groeien en bloeien…

Zowel ikzelf, als mijn bedrijf, als mijn website zijn enorm aan het veranderen. Transformatie. Ik zit in een periode waarin ik oude dingen schrap, zoals mijn oude manier van loopbaancoaching met de personal branding van de buitenkant, maar nieuwe dingen toelaat zoals...

Lees meer
Prikkels!!!

Prikkels!!!

Als je wilt weten hoe overprikkeling voelt voor een erg gevoelig kind, dan zegt deze foto alles... Ik was drie jaar en we gingen we voor het eerst op vakantie. Naar Blanes, Spanje.Ik was nog enig kind.Deze vakantie. Ik droom er nu nog over en kan me bijna alle...

Lees meer
Generaties

Generaties

Door allerlei "toevallige" 🤷🏼‍♀️ omstandigheden dit jaar, werd het tijd voor mij om mezelf en mijn spoken weer eens in de ogen te kijken.Dit jaar had ik het bedriegersfenomeen, ook wel imposter syndroom als mijn thema uitgeroepen. En mijn eigen en nogal onvoorspelbare...

Lees meer
Er was eens een meisje en ze leerde nog lang en gelukkig…

Er was eens een meisje en ze leerde nog lang en gelukkig…

"𝓞𝓷𝓽𝓭𝓮𝓴 𝔀𝓲𝓮 𝓳𝓮 𝓫𝓮𝓷𝓽 𝓮𝓷 𝔀𝓮𝓮𝓼 𝓱𝓮𝓽 𝓭𝓪𝓷 𝓮𝔁𝓹𝓻𝓮𝓼!" Toen ik een klein meisje was, wilde ik juf worden. En stewardess. ✈ En showdanseres bij Willem Ruis. Ik ging op ballet maar ik was niet per se sierlijk, eerder wat clownesque 🤡 met mijn hypermobiele ledematen die alle...

Lees meer
Welk jeugdverhaal is kenmerkend voor jou?

Welk jeugdverhaal is kenmerkend voor jou?

Ik zag deze week op Twitter een leuke, prikkelende vraag van een Amerikaanse: "What is your most 'on brand story' from your childhood?"  Eigenlijk is dat één van de belangrijkste vragen die ik ook stel in mijn Masterclass "Solliciteren met STORY!-telling"  op...

Lees meer
Waarom navelstaren goed voor je is…

Waarom navelstaren goed voor je is…

Deze maand is het vijftien jaar geleden dat ik begon met navelstaren. Nee, dat is niet waar, dat deed ik eigenlijk al veel langer, zo’n beetje mijn hele leven, maar dan in de negatieve zin van het woord. Als sensitief persoon met een sterk talent voor introspectie (ik...

Lees meer

Reageer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.