De beste elevator pitch is géén pitch!

1 april 2015

7 tips voor een verbindende “pitch” waarbij je expres jezelf kunt zijn!

Ik was eens op een netwerkbijeenkomst. Aan het begin werd een “pitch-ronde” gedaan voor alle ruim 40 deelnemers. Leuk, want vaak zie je op netwerkbijeenkomsten veel gezichten maar weet je niet wie je wilt aanspreken. Nu wisten we gelijk welke personen voor ons interessant waren om bij de borrel even aan te schieten.  En dat was dan gelijk ook het enige voordeel van de “pitch” ronde.

honkbal

Maar dan de nadelen. Het waren er meer dan 40, ze leken allemaal op elkaar, er sprong er geen één uit.
 
“Ik ben die en die en ik help xxxxx  om [plaats hier een willekeurig voordeel voor doelgroep xxxx]”

 

Er zat bij niemand emotie, kwetsbaarheid, humor, persoonlijkheid, authenticiteit of verbinding in. En daarom heb ik al jaren een lichte afkeer voor de traditionele opgelepelde elevator pitches. Zeker die pitches die je een in training in elkaar zet, uit je hoofd leert en te pas en te onpas gebruikt.  Ik zet het accuut op een rennen als ik zo iemand tegenover me heb…….. run home!

 

Een elevator pitch? Wat heeft dat met honkbal te maken en hoe sla je een homerun?

 

Bij de uitleg van een elevator pitch wordt vaak de nadruk gelegd op de “elevator”: je staat in de lift (elevator dus) met een potentiële opdracht- of werkgever en je hebt een beperkt aantal seconden om jezelf snel in de verkoop te gooien. Je zou daardoor haast vergeten waar het tweede gedeelte “pitch” van is afgeleid: het is één van die vele Amerikaanse sportmetaforen die wereldwijd in de zakenwereld worden gebruikt.
De pitcher (m/v)  is in de honkbalsport een belangrijke speler. Hij gooit de bal naar de slagman en doet dat om voordeel voor zijn eigen partij te behalen. Hij gooit die bal dan ook op een manier die past bij de slagman die voor hem staat en bij de situatie in het veld. Hij gooit langzaam of snel, of met een bewust effect: “knuckle, curve, slider of slurve” en hij houdt er rekening mee of de slagman links- of rechtshandig is en wat zijn sterke en zwakke punten zijn. Een pitcher gooit zijn bal altijd gericht op die ene persoon waar hij op dat moment tegenover staat en die hij aankijkt. Hij gooit nooit met meer dan één bal tegelijk en past zijn bal aan aan de situatie op het veld.
En dat zijn nu juist de belangrijkste elementen van een pitch: gericht op de persoon tegenover je, bedoeld om verbinding te maken met de talenten en interesses van de ander, met als resultaat een -wederzijds– voordeel: een samenwerking of verkoop. Die samenwerking of verkoop bestaat op de arbeidsmarkt meestal uit jouw persoon, jouw personal brand.


7 tips om NIET te pitchen en om wèl te verbinden:


1. NIET pitchen: maak eerst verbinding met de ander en luister!!

Laat altijd de ander eerst zijn of haar verhaal doen! Luister aandachtig en toon interesse en stel vragen! Vraag waarom de ander doet wat hij doet en waarom hij vandaag hier is.

Haak vervolgens met jouw introductie aan op wat die persoon heeft gezegd. Zelfs als uit het verhaal blijkt dat die persoon geen potentiele client of business partner is, maak je alsnog een prettige, geïnteresseerde, aandachtige indruk. Je legt echt contact en de persoon onthoudt jou en zal jouw kaartje of verhaal doorspelen aan iemand die wel wat met jou moet doen.

2. Richt je altijd op jouw ideale client of werkgever

Zorg dat je een beeld hebt van jouw ideale client, contactpersoon of werkgever. Profileer die bijna zoals een “crime profiler” dat zou doen, hoe ziet die persoon er uit en geef hem of haar zelfs een denkbeeldige naam. Als je een pitch moet houden voor een grote groep, kun je de paar  mensen die aan jouw profiel voldoen er perfect uithalen en er voor zorgen dat jij die personen aankijkt en aanspreekt en raakt met jouw verhaal! Schiet nooit met losse flodders op alles wat beweegt, maar gericht op scherp en schiet nooit zo maar op een willekeurig prooi, maar kies bewust.
Ga je pitch niet aanpassen op het aanwezige publiek maar blijf altijd bij die ene ideale client of contactpersoon.

3. Gebruik een prikkelende, grappige of verrassende opening

“Ik ben Tessa en ik ben één van de weinige vrouwelijke cv monteurs” .  

Laat de ander raden wat je bent, maak een grap of doe iets anders onverwachts of verrassends dat bij jou of je dienst of product past. Iedereen begint met “ik ben die en die en ik help anderen om…. “.

Zorg dat je echt opvalt en dat je je onderscheidt in de monotone kakafonie op een netwerkbijeenkomst. En ja, die moet je soms even zoeken of zelfs oefenen…. maar blijf wel spontaan. Ga desnoods een keer een workshop improvisatietoneel doen om te ervaren hoe het is om het vertrouwde los te laten…  Wees origineel en geen kopie van een ander!

 4. Voeg emotie of passie toe: vertel je verhaal!

Tijdens de eerder genoemde netwerkbijeenkomst was er een presentatie door twee mensen van een goed doel. We kregen een verhaal over nog niet bestaande projecten, meewerkende BN-ers en promotie. Een verhaal dat mij weinig raakte. Later bleek dat zij ervaringsdeskundigen waren. Als zij het persoonlijke verhaal hadden verteld over hun eigen meervoudig gehandicapte zoon en hun worsteling met het huidige zorgsysteem, dan hadden ze mij helemaal ingepakt. Nu was het gewoon het zoveelste goede doel met “name-dropping”.

Het hoeft echt niet altijd hartverscheurend, maar laat zien waarom jij doet wat je doet, wat je raakt en waarom jij je werk of dienst uitvoert met passie!!  En ervaringsdeskundigheid is vaak je grootste troef!

5. Gebruik geen vakjargon of “vaagtaal”.

Niet iedereen kan even goed luisteren of begrijpt waar je het over hebt. Negen van de tien keer heb je een gesprekspartner tegenover je die niet bekend is in jouw vak of vakgebied. Gebruik dus geen “fancy” woorden, vakjargon of vaagtaal. Vakjargon en nerd-talk 😉 hoor je bijv. veel bij ICT-ers, consultants en social media experts. Vaagtaal hoor je weer vaak bij coaches, een veel gehoorde is: “ik help anderen om in hun kracht te komen”.
Ik zeg: niet doen!! Je hoeft echt geen Jip-en-Janneke taal te spreken, maar let op je taalgebruik. Spreek de ander aan, letterlijk. Kijk goed of de ander je begrepen heeft en sterker nog: check dit even. Gebruik simpele taal.
Ook ik stond een keer breedsprakig “personal branding” te verkopen aan een broodjesverkoper die me aankeek alsof ie een tosti zag aanbranden en ben toen snel overgestapt naar een metafoor die bij zijn business paste!!
Metaforen, humor, beeldspraak en mooie vergelijkingen werken vaak heel verhelderend.

6. Wees congruent en geloofwaardig.

Ben jij een kapster of styliste dan is jouw uiterlijk je beste verkooppitch. Heb je een bad hair day of heb je in de haast twee verschillende tinten zwart aangetrokken dan maak je een slechte indruk. Dit is natuurlijk een overduidelijk en overdreven voorbeeld, maar in alle andere gevallen geldt ook: straal uit wat je zegt: doe wie je bent!! Als jouw zakelijke motto is: “waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan”, kom dan niet met een ingewikkeld technisch verhaal of vertel niet over allerlei procedures en systemen. Als jij verhaal A vertelt maar verhaal B uitstraalt dan komt het niet geloofwaardig over. Ben je betrouwbaar, gedraag je dan ook zo, dan komt het vanzelf over! Doe eens een 360 graden feedback om te checken hoe jij overkomt op anderen en gebruik dat wat al goed gaat!

7. Eindig jij je voorstelverhaal met een vraag?

Zo maak je er een dialoog van in plaats van een monoloog en houd je ruimte open om te horen hoe jouw verhaal is overgekomen. Heeft de ander het begrepen, kan die er wat mee? Bovendien geef je de ander hiermee weer aandacht, in plaats van de aandacht op jou te houden. En het klinkt gek: maar wij mensen bloeien op bij aandacht. Zeker op netwerkbijeenkomsten praten de meesten nu eenmaal het liefst over zichzelf. Laat de ander dat doen, maar wel met een gerichte vraag waar jij wat uit kunt halen!!    “En…. ben jij al expres jezelf?”  “Was het waardevol wat ik net vertelde?” “Hoe is dit waardevol voor jou?”

En tenslotte natuurlijk nog een belangrijke p.s.: wees altijd expres jezelf! 

Het hoeft niet perfect te zijn, sterker nog, ik ben dus een groot voorstander van een niet gelikte “elevator pitch”. Je mag gewoon jezelf zijn en vertellen dat je het misschien nog niet helemaal zeker weet, hulp vragen of even de draad kwijt raken. Zo laat je zien dat je ook maar een mens bent. Maar blijf in verbinding!

Toen ik laatst een voorstelronde voor deelnemers deed in een training, was er een dame die even niet goed uit haar woorden kwam. Andere deelnemers hielpen haar door vragen te stellen en suggesties te doen.  Driemaal raden wiens “pitch” de meeste indruk maakte in deze ronde en wie het beste onthouden werd?

De ideale pitch bestaat volgens mij niet. Maar een ding is voor mij zeker: als jij jezelf durft te laten zien en echt verbinding maakt met de ander, dan wordt je onthouden!!   En dat is nu precies wat je wilt, onthouden worden.

De weg naar succes, heb je zelf in handen…. daar heb je geen lift voor nodig!
 

Wil jij jouw verhaal met meer impact vertellen? Heb jij nog hulp nodig bij je richting, je “hoe en waarom”, het ontdekken van je passie of het communiceren van jouw persoonlijke boodschap, neem dan contact op met mij voor de mogelijkheden op gebied van personal branding en loopbaancoaching!  … start Making Sense! 

Tessa Faber

Andere verhalen

Hoe krijg ik jou (weer) in beweging?

Hoe krijg ik jou (weer) in beweging?

Wat heb ik toch een ontzettend interessant vak, ik voel me soms net Sherlock Holmes... Deze week begon ik aan een aantal nieuwe loopbaantrajecten en dat is iedere keer weer spannend. Natuurlijk is dat heel spannend voor degene die aan loopbaancoaching begint, maar ook...

Lees meer
Even bellen met….. Tessa Faber

Even bellen met….. Tessa Faber

Ik ben geen zakenvrouw, maar een hartenvrouw! Hieronder vind je de tekst van een interview met mij door Pieter van Stein voor "Kijk haar!". Deze verscheen in een serie op hun website in 2016, maar is daar niet meer beschikbaar vandaar dat ik hem hier graag opnieuw...

Lees meer
Auw, de afgewezen, creatieve sollicitant….

Auw, de afgewezen, creatieve sollicitant….

Ze is enorm enthousiast aan het solliciteren, ze weet precies wat ze wil en gelukkig zijn er in haar richting best veel vacatures. Ze is kieskeurig, omdat ze als extraverte enthousiasteling ook goed weet bij wat voor organisaties zij wel/niet past. Ze is enorm...

Lees meer
Hoogbewust onbekwaam: BOE!!

Hoogbewust onbekwaam: BOE!!

We kennen allemaal die fases als je iets nieuws gaat leren. Autorijden, een nieuwe taal of vaardigheid, een nieuwe sport of andere behendigheid. In het begin ben je nog een newby en weet je nog niet wat je allemaal niet weet en maak je grote stappen in het leerproces....

Lees meer

Ben jij een overtreffende trap professional?

♦ Je hebt een cv waar een heleboel verschillende soorten banen en zelfs verschillende loopbaanlijnen op zijn te vinden. ♦ Je hebt verschillende opleidingen gevolgd, soms in totaal verschillende richtingen en volgt ieder jaar wel een paar cursussen of trainingen: je...

Lees meer

Reageer

8 Reacties

  1. kerstin

    Mooie, duidelijke blog! “ik help mensen in hun kracht staan” is zeker een zin die ik als counselor vaak hoor. Mijn motto: Worden wie je bent. Lijkt ook vaag, en toch is die treffend. Samen zoek ik naar jou kern: Wie bent je? Wat wil je? En hoe kan je dat bereiken. Bedankt voor je tips!

    Antwoord
    • Tessa Faber

      Dank je Kerstin! Graag gedaan!

      Antwoord
  2. Josien Sneek

    Dank je wel Tessa voor deze goede tips. Ik geef ze graag door aan mijn klanten, maar neem ze zelf ook ter harte. Tot nu toe was ik ook zo’n trainer en coach die …

    Antwoord
  3. Tessa Faber

    Dank je voor je reactie Josien.. succes met niet pitchen 😉

    Antwoord
  4. Paola

    Interessant blog heb je weer geschreven Tessa. Ik heb hem gedeeld onder de WerkVinders.

    Antwoord
  5. Rixte

    Hoi Tessa,
    Wat mooi geschreven en zo waardevol dit!

    Antwoord
    • Tessa Faber

      Dank je, Rixte! Alles draait om verbinding… 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.